Relaties onderhoud je, en soms doe je dat misschien wel met een kleine attentie. Of juist een wat grotere, wanneer er bijvoorbeeld een jubileum is of je iemand speciaal wilt bedanken. Wat geef je wanneer? Dat is soms best lastig inschatten. Iemand in het speciaal bedanken doe je niet met een pen of een sleutelhanger. Puur en alleen je naam bekendmaken doe je daarentegen weer niet zo snel met een dure powerbank of speaker. Wij vertellen je hoe groot het geschenk voor welke gelegenheid het beste kan zijn. Zo kom jij altijd met het juiste aan.

Klein kan ook persoonlijk zijn

Te groot, kan dat? Jazeker. Het kost jou veel geld, maar maakt je relatie ook niet beter. Als je teveel spendeert aan een cadeau, krijgt je relatie een ongemakkelijk gevoel. Daarnaast kan het overkomen als een poging tot omkoping, zeker als je dit bij een (potentiële) klant doet. Een attentie als bedankje voor een aankoop is duidelijk anders dan een cadeautje naar aanleiding van een succesvolle samenwerking. In het eerste geval kan een pen al volstaan. Pennen bedrukken kun je voor een mailingproduct doen, waar je een persoonlijk kaartje bij stuurt bijvoorbeeld. Leuk om te krijgen bij of na een aankoop. Iemand bedanken voor een echt succesvolle samenwerking? Dan komt een paraplu bedrukken bijvoorbeeld al dichter in de buurt. Dat is een iets groter, zakelijk geschenk. Maar ook gadgets zijn dat leuk.

Gouden regel

Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst gadgets ontvangen als attentie. Ook voor kerst overigens! Handig om te weten. Kerst is toch nog ver weg? Niet als je nog je kerstgeschenken moet inkopen! Dan kun je nooit vroeg genoeg zijn. Om niet af te dwalen, hebben we een gouden regel voor je om te bepalen hoe groot je het relatiegeschenk moet aanpakken. Het relatiegeschenk moet de waarde die jij aan de relatie hecht, representeren. Er zijn geen duidelijk regels voor de grootte van een geschenk, maar wel voor hoeveel je er onbelast aan met uitgeven.